E-učenje

Kako smo započeli s e-učenjem?

E-učenje je jedan oblik stručnoga usavršavanja, koji ne zamjenjuje klasične oblike stručnih skupova, ali je sve prisutniji. Jedna od njegovih definicija jest da je ono „primjena informacijsko-komunikacijskih tehnologija za proces učenja i stjecanja znanja“1. Brojne su prednosti e-učenja: učenje iz vlastitoga doma, pristup programima u vrijeme kada korisniku to najbolje odgovara, financijska isplativost i mnoge druge. Kao najveći nedostatak ovoga oblika učenja navodi se uglavnom nedostatak osobne komunikacije licem u lice.

E-učenje se primjenjuje u stručnim usavršavanjima odgojno-obrazovnih radnika u europskim zemljama, a najraširenija platforma za izradu e-učenja je Moodle. Agencija za odgoj i obrazovanje kao suradnik CARNeta koristi njihovu infrastrukturu za Moodle aplikacije, koja se u njihovu kontekstu naziva Loomen. U svojoj Strategiji stručnog usavršavanja za profesionalni razvoj odgojno-obrazovnih radnika (2014-2020), Agencija za odgoj i obrazovanje navodi da će „naglašenije promicati e-učenje kao novi oblik stručnog usavršavanja koji će omogućiti veću dostupnost različitih stručnih usavršavanja te individualiziran pristup.“2

U sklopu projekta Poboljšanje kvalitete stručnoga usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika, izrađeno je 2014. godine pet interdiscipliniranih programa e-učenja: Vrednovanje učeničkih postignuća, Individualizacija u odgojno-obrazovnom procesu, Strategije učenja i poučavanja, Izazovi mentorstva te Putem profesionalnog razvoja. Teme programa su odabrane na temelju potreba za stručnim usavršavanjem odgojno-obrazovnih radnika, a njihovo kontinuirano provođenje i evaluacija pokazuju da za njih postoji veliki interes. Uz navedene programe, do sada su kreirana još dva programa e-učenja: interdisciplinarni Učenje i življenje Pestalozzi vrijednosti i načela u odgoju i obrazovanju te jedan namijenjen vjeroučiteljima Tumačenje biblijskih tekstova i Katolički vjeronauk.

 

Kako se uključiti u programe e-učenja?

Nakon objave programa e-učenja u Katalogu stručnih skupova na web-stranici Agencije za odgoj i obrazovanje, zainteresirani vjeroučitelji prijavljuju se putem ettaedu aplikacije. Prije samoga početka programa na platformi CARNet Loomena svi uspješno prijavljeni na svoju adresu e-pošte dobivaju upute za prijavu i lozinku pomoću koje ulaze u program.

Specifičnost e-programa Tumačenje biblijskih tekstova i Katolički vjeronauk je u tome što u njemu mogu sudjelovati vjeroučitelji, jer je nekoliko zadataka postavljeno tako da se izvršavaju kroz nastavu vjeronauka, a onda se o njima razgovara na forumu s drugim vjeroučiteljima. U odabiru materijala, relevantne stručne literature i pripreme samoga programa ostvarena je suradnja s Katoličkim bogoslovnim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, odnosno s prof. dr. sc. Mariom Cifrakom.

Program je vizualno vrlo jednostavan. Klikom na pojedinu sliku otvara se cjelina unutar koje se nalaze zadaci. Zamišljen tako da nije nužno prolaziti redom od 1. do 4. cjeline (već prema interesu polaznika) no Uvodni dio bi ipak najprije trebalo proučiti. Nakon izlaska iz jednoga dijela moguć je ponovni povratak u taj dio tijekom istoga dana, sljedeći dan ili tjedan, odnosno sve dok program traje.

 

Što kažu dosadašnji sudionici?

Broj sudionika u e-programu Tumačenje biblijskih tekstova i Katolički vjeronauk ograničen je na 30 sudionika u jednom ciklusu jer se kroz program traži intenzivna međusobna interakcija polaznika. Kao što su na stručnim skupovima na kojima se sudionici fizički susreću pedagoške radionice mjesta intenzivne međusobne razmjene mišljenja i iskustava, slično tome su i forumi u programu e-učenja mjesta intenzivne razmjene iskustava, mišljenja i komentara. Interakcija je kvalitetnija ukoliko je uključen optimalan broj sudionika. Kroz šest ciklusa ovoga programa do sada je prošlo preko stotinu polaznika. Sastavni dio programa je i anketa na temelju koje su u programu učinjena i određena poboljšanja.

Dosadašnji polaznici o programu misle da je: zanimljiv, interaktivan; veća je sloboda u izvršavanju zadataka (mogu pristupiti kada hoću i koliko hoću) i smatram da je ovaj način stručnog usavršavanja budućnost iako naravno ne treba zanemariti one seminare u realnom prostoru i vremenu; ovo je izvrsno za nas koji radimo dalje od većih gradova da se na ovaj način izgrađujemo u struci; vrlo koristan za stjecanje novih znanja i za mene otkriće u stručnom usavršavanju; program je bogat i zahtjevan, zanimljiv; koristan, zanimljiv, zahtijeva osobni angažman i organizaciju vremena; lijepo je što je dostupan 24 sata na dan, tako da svatko može izabrati vrijeme za osobni rad kada to njemu odgovara; omoguće da svatko dođe do izražaja te smatraju da bi u budućnosti bilo bolje: da ovaj način usavršavanja bude češći; nastaviti i dalje ovako; više puta kroz jednu školsku godinu ponuditi ovakav oblik stručnoga usavršavanja; omogućiti veći broj sudionika; možda bi bilo bolje grupirati sudionike prema osnovnoj i srednjoj školi. Mislim da bi na taj način mogla s njima više komunicirati kroz forum; smanjiti broj zadataka; davati dio po dio u određenim vremenskim razmacima, kako ne bi otvarali toliko tema odjednom; staviti više naglasak na ovaj vid edukacije; više zanimljivijih video materijala; malo pojednostavniti tekstove i zadatke; možda malo više vremena ostaviti za rad u programu kako bi svi stigli i kako bi se imali vremena osvrnuti na sve članke. 3

 

Što se poboljšalo s obzirom na komentare sudionika?

Kroz cjelokupnu anketu koju sudionici ispunjavaju po završetku programa dobiveno je više prijedloga. Neki od njih su uvaženi pa je, recimo, trajanje programa produženo kako bi se ostavilo više vremena za izvršavanje zadataka. Također, nakon rada jedne skupine pokazalo se da od prvog dijela u kojemu je ponuđen film o Svetoj Zemlji sudionici imaju potrebu prokomentirati viđeni film te se osvrnuti na moguću primjenu dijelova filma u nastavi – pa je zbog toga već u prvoj temi uvršten forum za međusobnu komunikaciju sudionika. Također je vizualno izmijenjen izgled pojedinih dijelova te su neki zadaci detaljnije pojašnjeni, a upute za uključivanje u forum preciznije. Program je proširen i video-materijalima koji su informativne naravi, a namijenjeni su onima koji žele znati više.

Naravno, prostora za poboljšanje ovoga programa ima još, a s obzirom na interes za ovaj oblik učenja prostora ima i za neki novi program kojemu se nadamo!


 

 

IZDVAJAMO

Održana adventska duhovna obnova za vjeroučitelje/ice…

Adventska duhovna obnovu za vjeroučitelje/ice i odgojiteljice u vjeri pod naslovom „Evo službenice… VIŠE

Sretan Uskrs

»Ali Bog ga uskrisi oslobodivši ga grozote smrti jer ne bijaše moguće da ona njime… VIŠE

Produljenja mandata i ostale molbe

Radi organizacije poslova u Uredu za vjeronauk molimo sve vjeroučitelje koji nemaju trajni mandat da… VIŠE

Nadolazeći događajikalendar

  • Trenutno nema nadolazećih događaja.