Lice i naličje ljubavi u adolescenciji

Istraživanja vezana uz prijateljstvo, zaljubljenost i seksualno ponašanje adolescenata razmjerno su nova u području socijalne pedagogije, a dokazuju kako prijatelji i vršnjaci imaju jednu od najvažnijih uloga u formiranju stavova i ponašanja kod adolescenata. Romantična iskustva četrnaestogodišnjaka temelje se na tjelesnoj privlačnosti, zbivaju se u međusobnom druženju sa skupinom vršnjaka i obično ne traju dulje od nekoliko tjedana. Važna su im zbog jačanja samopouzdanja i zadobivanja boljega statusa u skupini vršnjaka. Srednjoškolci u Americi provode pet do osam sati na tjedan razmišljajući o aktualanim ili potencijalnim partnerima, a oko 50% njih je seksualno aktivno. Mladići ranije od djevojaka počinju sa spolnim aktivnostima, a dvije trećine djevojaka do kraja srednje škole ima najmanje dvije veze.

Prema podacima Centra za kontrolu bolesti (CDC) u Atlanti, spolno prenosive bolesti imaju udio od 87%, među najčešćim su bolestima kod adolescenata i učestalije su kod djevojaka. Veze srednjoškolaca, za razliku od veza odraslih, znatno su heterogenije s obzirom na očekivanja, uloge i stupanj intimnosti. U prosjeku traju oko 18 mjeseci. Povjerenje, osjećaj sigurnosti, intimnost i način ophođenja u vezi proizlazi iz prijašnjiih emocionalnih iskustava (u obitelji). Prava ljubav pretpostavlja zrelu osobnost, razvijene kapacitete za bliskost i intimnost, unutarnju slobodu, povjerenje, uvažavanje drugoga i duboke emocije. Afektivno zrela osoba voli sebe, prihvaća drugoga, kontrolira nagonske impulse, djeluje po načelu realnosti, prilagođuje se i mijenja.

 

Mnoge vode ne mogu ugasiti ljubav niti je rijeke potopiti.

 

(Biblija - Pjesma nad pjesmama 8,7)

 

Patologija ljubavi

 

Prema Karen Hornay, psihoanalitičarki koja se bavila socijalnom psihoanalizom, jedan od korijena neuroze proizlazi iz žudnje za ljubavlju, koja je kod neurotične organizacije ličnosti prinudna i indiskriminirana. U osobe koja pati od neuroze potreba za ljubavi je životno važna i da bi je zadovoljila platit će bilo koju cijenu da bi, samo naizgled, dobila što želi. Pritom će biti bezuvjetno uslužna, nepotrebno će ugađati, tražiti samilost i/ili pokazivati emocionalno zavisno ponašanje. Svoju nesigurnost i nezasitnost u isto će vrijeme pokazivati emocionalnim ucjenama, prijetnjama i patološkom ljubomorom, tražeći bezuvjetno prihvaćanje, duboko u sebi sučeljena s vlastitim strahovima. Seksualne aktivnosti doživljava kao prinudu, bez zadovoljstva ili pak njihovim prenaglašavanjem umanjuje vlastitu anksioznost i potvrđuje vjerovanje da je voljena.

Za Ericha Fromma imati nekoga ne znači i biti s nekim. Rezultati suvremene talijanske studije ukazuju kako 58% mladića i 50% djevojaka ne bi moglo oprostiti nevjeru. Mladići zbog povrijeđenog ponosa, a djevojke zbog toga što je smatraju pomanjkanjem poštovanja, povjerenja i ljubavi.

 

Gdje vlada ljubav, nema mjesta želji za moći, dok ondje gdje prevladava moć, ljubav nestaje.

 

(Carl Gustav Jung)

 

Prikaz slučaja iz pedagoške prakse:

Mladić djevojke, učenice I. razreda, dolazi u školu koju pohađa, gdje je zbog svađe tijekom velikog odmora naočigled drugih učenika ostavlja uz seksualizirane komentare. Tijekom razgovora s učenicom koja je u distresu doznajem kako se nalazi u neodgovarajućoj površnoj vezi, koju je već nekoliko puta pokušala prekinuti. Također doznajem da je riječ o učeniku - ponavljaču iz susjedne škole, kojega su tijekom osnovne škole sustavno fizički i emocionalno zlostavljali roditelji i vršnjaci u školi... Učenica prekida vezu unatoč kasnijim nastojanjima mladića da joj se vrati.

Seksualizirani komentari i seksualno uznemiravanje početak su kontinuuma seksualnog zlostavljanja, a prema provedenim istraživanjima u našim školama doživljava ga 8% učenika (djevojke neznatno više od mladića). Mnogi ga nastavnici ne prepoznaju. Neotkriveno, ignorirano i/ili tolerirano seksualno zlostavljanje u školi može rezultirati gubitkom povjerenja žrtve u školski sustav, markiranjem s nastave, drugim oblicima nasilja, a u konačnici i napuštanjem škole

Dječja forenzička psihologinja Gordana Buljan Flander ističe kako su adolescenti počinitelji silovanja u 20% slučajeva. Niskog su samopouzdanja, loših socijalnih vještina, a mogu imati poteškoća sa svladavanjem ljutnje i ispunjavanjem školskih obveza. Žrtve seksualnog zlostavljanja pokazuju širok spektar negativnih emocija (bespomoćnost, anksioznost, strah, ljutnja, krivnja, sram), mogu razviti defenzivni govor tijela ili pak pokazivati pretjeranu erotiziranost. U školi imaju poteškoća s koncentracijom, u školskim zadaćama i umjetničkim predmetima provlače temu ljudske seksualnosti. Često izostaju s nastave. Oko 4% njih sklono je samoozljeđivanju, a mnogi se kao obrambenim mehanizmom od traume koriste disocijacijom kojom izbjegavaju anksioznost i stres, blokirajući proživljene emocije i bolna sjećanja. Psihijatrica Catherine Bonnet u svojoj knjizi Geste d'amour (Gesta ljubavi) opisuje traumatska iskustva u psihoterapijskom radu s djevojkama koje su bile žrtve silovanja i incesta, koje su odlučile roditi bez otkrivanja vlastitoga identiteta (što je u Francuskoj moguće od XVIII. stoljeća) i potom napustile dijete. U knjizi Les enfants du secret (Djeca tajne) opisuje poteškoće s kojima se susreću djeca koja zbog nepoznavanja bioloških roditelja i vlastitih korijena ne mogu izgraditi vlastiti identitet.

 

Kako (i o čemu) razgovarati s adolescentima - o ljubavi i spolnosti?

 

Ljubav i seksualnost je izrazito osobna i intimna tema. Kada vam ih postave adolescenti, budite spremni na brojna pitanja i dočekajte ih smireno. Postavite granice, razgovarajte i ne primjenjujte kaznu, jer ona nije prikladan način reagiranja na djetetova pitanja i ponašanje. Prilikom razgovora budite iskreni i jasni. Naglasite emocionalne, socijalne i moralne aspekte ljubavi i seksualnosti.

Razgovarajte o razlikama između zaljubljenosti i ljubavi, sličnostima i razlikama u psihološkom funkcioniranju između muškarca i žene, emocijama i vrijedostima koje izgrađuju međuljudske odnose, vjerovanjima, činjenicama i opasnostima na području ljudske seksualnosti. Pritom nikada ne odvajajte tjelesno, emocionalno i duhovno. Potražite stručnu pomoć ako zanimanje za spolnost kod adolescenta nadmašuje ostale interese, ako se spolnim ponašanjem koristi kao oblikom agresije ili kako bi povrijedio druge ljude te ako svoje spolne interese usmjerava prema djeci ili objektima.

 

Ljubav pomaže čovjeku da prevladava osjećaj osamljenosti, a ipak mu dopušta da bude svoj. U ljubavi se tako zbiva paradoks – dva bića postaju jedno, a ipak ostaju dvoje.

(Erich Fromm)

IZDVAJAMO

Održana adventska duhovna obnova za vjeroučitelje/ice…

Adventska duhovna obnovu za vjeroučitelje/ice i odgojiteljice u vjeri pod naslovom „Evo službenice… VIŠE

Sretan Uskrs

»Ali Bog ga uskrisi oslobodivši ga grozote smrti jer ne bijaše moguće da ona njime… VIŠE

Produljenja mandata i ostale molbe

Radi organizacije poslova u Uredu za vjeronauk molimo sve vjeroučitelje koji nemaju trajni mandat da… VIŠE

Nadolazeći događajikalendar

  • Trenutno nema nadolazećih događaja.