O učitelju

Dobar učitelj utječe na vječnost; nikada se ne može reći kada njegov utjecaj prestaje.“ (Henry Adams)

Ljetos sam iz studentske perspektive imala priliku promatrati rad jednog učitelja. – U čemu je tajna njegova uspjeha, popularnosti? Čime oduševljava svoje studente i kolege? Kako uspijeva potaknuti studente na predan rad? Odakle crpi entuzijazam, radost, energiju,dobroraspoloženje?

Na početku školske godine intenzivno preispitujemo svoj učiteljski rad. Jesmo li dobri učitelji? Što možemo unaprijediti i poboljšati u svojemu radu? Kako oplemeniti međuljudske odnose u školi, u učionici, u zbornici?

Biti učitelj je izazov, odgovornost , užitak. To je prilika da se potaknu i ohrabre mnogi da ostvare svoje ciljeve i snove.

Koje su značajke dobra učitelja?

On ima izvrsno znanje iz područja koje predaje. Kvalitetno objašnjava gradivo. Dobro upravlja vremenom. Osluškuje govor svojih učenika, roditelja, kolega, članova svoje uže i šire zajednice. Hrabro se suočava s izazovima. Temeljito se priprema za nastavu. Energičan je, dinamičan i samouvjeren. Pristupačan je i spreman na suradnju. Strpljiv je i ljubazan. Pomaže učenicima da osvijeste svoje sposobnosti. Potiče učeničku kreativnost, stvaralaštvo i originalnost. Stvara toplu radnu atmosferu. Kreira osjećaj pripadnosti i zajedništva…

Ljubav, oduševljenje i entuzijazam prema učiteljskom pozivu zrcali se, pored ostaloga, u učeničkoj volji za učenjem, tj. stjecanjem znanja i vještina, u radnom ozračju i međuljudskim odnosima. Učenik preplavljen strahom nije u stanju pokazati što zna. Strah ga koči, sputava njegova znanja i sposobnosti, guši njegovu otvorenost i nesputanost. Tek kada se potpunu oslobodi straha, može nesmetano misliti, povezivati, zaključivati. Učitelj koji voli svoj poziv, koji voli i poštuje svoje učenike bez obzira na njihovo podrijetlo, dob, spol, sposobnosti, zna doprijeti do učeničkih intelektualnih, emocionalnih i duhovnih dubina te nerijetko u njima pronaći pravo blago. Takav učitelj i te kako može pomoći učeniku da se oslobodi treme i straha. Učitelj predan svojemu pozivu zna da u mnogim učenicima žive mora mogućnosti, dubine osjećajnosti, potoci kreativnosti, plamičci dobrote i plemenitosti.

Dobar je učitelj zainteresiran za svoje učenike kao osobe. Mnogo zna o njihovim interesima, hobijima, željama i ciljevima. I kada pred sobom ima nestašne i hiperaktivne učenike, one koji sporije usvajaju znanja i vještine, ne smije ih držati tek uredno registriranim brojevima u imeniku, tek pukom statistikom, nego im se treba posvetiti, dati sve od sebe da im pomogne. Dobar učitelj nikada ne diže ruke od svojih učenika, nikada ne ugrožava njihovo samopouzdanje, nikada ih ne obeshrabruje ni ne omalovažava. Nikada učenicima ne zaklanja vidike, ne sputava njihovu živost i znatiželju.

Dobar učitelj autentično svjedoči svojim ponašanjem. Ljubazan je, blag, strpljiv, uvijek spreman potaknuti učenike i pomoći im. On kreira ozračje u kojem će svaki učenik ostvariti svoje mogućnosti te se otvoriti zajedništvu i suradnji. Dobar učitelj na vrijeme prepoznaje učenikove talente te ih zna pravilno usmjeriti i njegovati. Ozračje povjerenja, česti razgovori i rasprave stvaraju prijateljstvo i bliskost učitelja i učenika. Dobar je učitelj realnih očekivanja. On potiče učenike na permanentan razvoj i rast. Požrtvovan je, iskren, čista srca; on je čovjek nade.

Kad dođe pred razred, dobar učitelj iz svoje emocionalne naprtnjače izbacuje osjećaje nezadovoljstva, malodušnosti, nemoći (koji sputavaju njegove komunikacijske sposobnosti) pa u njoj ostaju znanje, iskustvo, zanos, ljubav prema učenicima i svojemu pozivu te puno dobre volje.

Dobar je učitelj umjereno zahtjevan; pretjerana zahtjevnost može obeshrabriti učenike, a pretjerana ih popustljivost može uspavati. Dobar učitelj jasno i razgovijetno objašnjava gradivo, tj. strpljivo i s ljubavlju prenosi znanje. Sadržaj koji prenosi nastoji učiniti zanimljivim. Temeljito se priprema za moguća studentska pitanja. Pun je zanosa zbog spoznaje da svojim poučavanjem i ponašanjem utječe na mlade naraštaje i ostavljaju trag. Kreativan je, potiče učenike na kritičko mišljenje i samostalno rješavane problema. Rabi igru u nastavi. Smislom za humor i osjećajem za mjeru pomaže učenicima da se oslobode straha te da se otvore komunikaciji. Nesebičan je i velikodušan; i nakon sata ima vremena za svoje učenike.

Nitko ne voli neprijateljski raspoložene, grube i arogantne ljude. Nažalost, i takvih se nađe među učiteljima (iako veoma rijetko). Arogancija i drskost najčešće je njihova ljuštura ispod koje se krije duboka povrijeđenost, nerijetko i strah. Ipak, svatko se može potruditi biti dobar, marljiv, decentan, pristojan, simpatičan, nježan i ljubazan! Takvoga će učitelja učenici voljeti pa će i njihovi rezultati biti bolji.

Dobar učitelj vješt je komunikator. Snažnom osobnošću postiže razrednu disciplinu. Lijepim izražavanjem plijeni pozornost. Strpljivim slušanjem stječe povjerenje. Obrazovanjem, znanjem i ljubaznošću oduševljava. Smislom za humor stvara opušteno ozračje. Dobro je znano da smijeh oslobađa od stresa i jača obrambeni sustav, da je to melem za ljudsku dušu.

Dobar je nastavnik spreman na promjene, prilagodljiv, kooperativan, uporan; ne odustaje lako od svojih ciljeva. Neprestano traži načine unaprjeđenja svojega znanja, vještina i metoda rada. Svoj pristup, i kada ga napadaju i kritiziraju, zna argumentirati i braniti. Usvaja nove strategije poučavanja te je naučeno spreman podijeliti s kolegama. Ne boji se priznati svoje greške, pitati za savjet, tražiti pomoć. Intenzivno surađuje s kolegama. Cijeni konstruktivnu kritiku.

Učinkovito organizira sat. Postavlja jasne ciljeve svake lekcije. Potiče razrednu interakciju i neovisno mišljenje. Pomaže učenicima da steknu radne navike. Teško razumljive teme zna učiniti jasnijima. U poučavanju rabi primjere, detalje, analogije, metafore i sl,, da bi gradivo učinio jasnijim i pamtljivijim. Sposoban je raditi individualno i u timu. Otvoren je za različite pristupe u poučavanju. Razmatra i drugačija motrišta od svojih. Uključen je u cjeloživotno obrazovanje. Uči i od svojih učenika. Ne boji se učeničkih pitanja. Traži najbolje u sebi i u drugima. Vjeruje u sebe i druge. Trudi se vidjeti sebe i učeničkim očima.

Kvalitetan učitelj izvrsno surađuje s roditeljima. Obavješćuje ih redovito o promjenama u školskom kurikulu, o tome što se događa u školi i učionici. Raspravlja s roditeljima o širokom spektru tema.

Katolički se učitelj nadahnjuje Isusovim poučavanjem primjerima. On veoma dobro zna da znanje bez mudrosti nije kvalitetno te da mudrost dolazi od Boga. Katolički se učitelj inspirira i Isusovim poučavanjem s pomoću parabola, Njegovim odnosom prema najmanjima, Njegovim govorom o poniznosti…

Je li ideal moguće ostvariti?

Ljubav učitelja prema znanju, svojemu pozivu i učenicima odražava se i na učenička postignuća. Dobar je učitelj topla, pristupačna osoba puna entuzijazma. Profesionalan je na svim razinama. Ima uzorne komunikacijske vještine, bilo da razgovara s učenicima, roditeljima, kolegama ili administrativnim osobljem. Organiziran je, strpljiv, suosjećajan, ljubazan, plemenit. Lako oprašta. Posvećen je svojemu pozivu i drugima. Čovjek je od povjerenja. Sjedinjuje skromnost i samozatajnost, znanje i mudrost, dobrohotnost i kontinuiran rad, ljubaznost i susretljivost. Neki će zasigurno reći da je opisani učitelj samo ideal koji u stvarnosti ne postoji. Ipak, taj su ideal mnogi dosegnuli i svakodnevno ga, svojim radom i ponašanjem, svjedoče. Onima koji su još na putu ostvarivanja spomenuta ideala neka taj uzor sja poput svjetiljčice. Potrudimo se biti ljudi dostojni svojega plemenitoga, kreativnog i nadahnjujućeg poziva! Tako ćemo pomoći životu da održi svoju ljepotu, originalnost, živost, sklad i dignitet.



Jasna Šego

IZDVAJAMO

Održana adventska duhovna obnova za vjeroučitelje/ice…

Adventska duhovna obnovu za vjeroučitelje/ice i odgojiteljice u vjeri pod naslovom „Evo službenice… VIŠE

Sretan Uskrs

»Ali Bog ga uskrisi oslobodivši ga grozote smrti jer ne bijaše moguće da ona njime… VIŠE

Produljenja mandata i ostale molbe

Radi organizacije poslova u Uredu za vjeronauk molimo sve vjeroučitelje koji nemaju trajni mandat da… VIŠE

Nadolazeći događajikalendar

  • Trenutno nema nadolazećih događaja.