Ured za vjeronauk u školi

Ured za vjeronauk u školi

Marica Celjak: AI-alati za stvaranje ilustracija

AI-alati za stvaranje ilustracija


Uvod


U suvremenoj vjeronaučnoj učionici učenici očekuju sadržaje koji su vizualno privlačni, razumljivi i povezani s njihovim digitalnim svijetom. AI alati za izradu ilustracija biblijskih priča omogućuju upravo to: brzu, jednostavnu i sigurnu izradu dječjih i edukativnih slika koje prate biblijske događaje.
No, vrijednost ovih alata nadilazi samu izradu slika i koliko god se činilo kontradiktorno - oni potiču kreativno izražavanje, tumačenje biblijskog teksta, procjenjivanje, raspravu i argumentaciju, što je iznimno važno i za mlađe i za starije učenike. “Ovi mi alati omogućuju da u nekoliko minuta stvorim ilustracije koje točno odgovaraju temi sata i zato u nastavku donosim pregled praktičnih AI alata ali konkretne primjere kako ovi alati obogaćuju kreativnost i kritičko mišljenje učenika.


AI-alati za izradu biblijskih ilustracija

Free Bible AI Images

Specijalizirani alat koji generira ilustracije isključivo biblijskih tema. Upišete tekst poput “Noina arka s životinjama” i dobijete jednostavne ilustracije koje se mogu koristiti u radnim listovima i pripovijedanju.

Microsoft Bing Image Creator

Omogućuje izradu slika u stilu dječjeg crteža, idealno za prikaz proroka, svetaca ili Isusovih prispodoba. Filtri osiguravaju prikladnost sadržaja, a alat radi na hrvatskom jeziku.

Craiyon (DALL-E Mini)
Jednostavan, brz i besplatan. Djeca mogu osmisliti kratki opis (“David i Golijat, bojanka za djecu”), a alat generira ilustraciju koju učenici mogu bojati ili analizirati.

Shai Creative AI Bible Generator

Generira umjetničke prikaze biblijskih scena u različitim stilovima (akvarel, crtež, animacija). Koristan za izradu serija slika koje prate priču od početka do kraja.
 


Kako AI konkretno razvija kreativnost ?

1. Izrada vlastitih opisa (promptova)
Učenici biraju što žele prikazati, npr.:“Samuel sluša Boga u hramu, začuđen je ili radostan...”
“Prispodoba o milosrdnom Samarijancu — naglasak na brizi i suosjećanju.” Ovo potiče:✔ maštu
✔ izbor ključnih elemenata teksta
✔ izražavanje vlastitog razumijevanja priče

2. Izrada slikopriča i stripova
Učenici stvaraju tri opisa: početak - sredinu - kraj priče.
AI generira tri ilustracije, a djeca od njih rade strip.
Stariji mogu dodavati simboliku i sakrivene poruke (npr. svjetlo kao znak nade).

3. Kreativni dodatci u sceni
Učenici dodaju jedan novi detalj (npr. “mali dar u ruci dječaka iz priče o umnažanju kruha”) i zatim procjenjuju:
je li detalj u skladu s porukom?
naglašava li nešto važno?To razvija razumijevanje simbola i poruka.
 

Kako AI razvija kritičko mišljenje

1. Uspoređivanje različitih interpretacija
Vjeroučitelj generira 2-3 verzije iste scene.
Učenici analiziraju:
- koja je najvjernija biblijskom tekstu,
- što naglašava svaka slika,
- kako se vizualni stil odražava na poruku.

2. Prepoznavanje točnih i netočnih detalja
Učenici uočavaju što nedostaje, što se ne podudara s tekstom ili što je AI dodao bez temelja.
Uče da je AI alat, a ne autoritet.

3. Rasprava o tehnologiji i odgovornom korištenju
Stariji učenici raspravljaju o pitanjima poput:
- “Može li AI pogrešno prikazati biblijski događaj?”
- “Zašto je potreban nadzor vjeroučitelja?”
- “Koja je uloga tehnologije u vjerskom odgoju?” 

 
Primjer nastavnog sata (mlađi učenici)

Tema: Isus hrani pet tisuća ljudi
Razred: 3. i 4. razred

Tijek sata:
1. Uvod: razgovor o dijeljenju i brizi za druge.
2. Čitanje biblijskog teksta.
3. Skupine osmišljavaju opise scena (npr. “Isus blagoslivlja kruh i ribu, vesela dječja ilustracija”).
4. Vjeroučitelj generira slike u Bing Image Creatoru.
5. Učenici biraju najuspješniju ilustraciju i objašnjavaju zašto.
6. Izrada mini-plakata (citati + ilustracija + osobna misao).
7. Zaključak: važnost zahvalnosti i dijeljenja. 

Primjer nastavnog sata (stariji učenici)

Tema: Prispodoba o milosrdnom Samarijancu  
Razred: 8. razred ili srednja škola

Tijek sata:
1. Čitanje i analiza prispodobe.
2. Učenici biraju glavnu poruku koju žele istaknuti.
3. Izrada vlastitih promptova, npr.: “Samarijanac podiže ranjenika, naglasak na suosjećanju, edukativni stil.” [ILUSTRACIJA: Dobri Samarijanac suosjećajno podiže ranjenika.]
4. Generiranje AI ilustracija i njihova kritička usporedba.
5. Pitanja za analizu:“Što ova ilustracija naglašava?”
“Što biste promijenili i zašto?”6. Završni rad: kratki osvrt “Koja poruka prispodobe je važna za nas danas?”-napiši prompt na temelju kojeg će AI generirati sliku s tekstom poruke.

Primjer: Prispodoba o dobrom Samarijancu nas uči da prava ljubav prema Bogu znači konkretnu pomoć svakome u nevolji, bez obzira na razlike. Danas budi bližnji migrantima, siromašnima i marginaliziranim kroz djela suosjećanja. Na temelju ove poruke AI je generirao sliku:
[ILUSTRACIJA prispodobe o dobrom Samarijancu u modernom kontekstu pomoći migrantima, siromašnima i marginaliziranim.]
 

Zaključak

AI-ilustracijski alati mogu biti vrlo koristan pedagoški resurs u vjeronauku — ne samo zato što čine nastavu vizualno privlačnijom, nego zato što potiču dublje promišljanje, kreativnost, uspoređivanje, analiziranje i raspravljanje te nas sve zajedno potiču na dublje promišljanje o povezanosti vjere i digitalne stvarnosti.

Uz odgovoran nadzor vjeroučitelja i jasno vođene aktivnosti, učenici svih dobnih skupina mogu putem AI-ja produbiti razumijevanje biblijskih tekstova i razviti vještine koje su važne i za vjeronauk i za život: maštu, procjenu, izražavanje ideja, interpretaciju i digitalnu etiku.


 
Marica Celjak, vjeroučiteljica
 
Napomena: ilustracije su generirane uz pomoć AI
.