Kreativnost i digitalni alati u nastavi Katoličkog vjeronauka: Auto Draw kao poticaj motivaciji učenika
U suvremenoj nastavi Katoličkog vjeronauka iznimno je važno koristiti metode i alate koji potiču interes, angažiranost i kreativnost učenika. Jedan od takvih alata je Auto Draw, https://www.autodraw.com/ jednostavan, besplatan i vrlo intuitivan digitalni alat koji spaja crtanje i umjetnu inteligenciju. Učiteljima omogućuje da i najjednostavnije skice pretvore u jasne, vizualno privlačne ilustracije, dok učenicima pruža osjećaj uspjeha i motivacije za daljnji rad.
Učenici današnjice posebno dobro reagiraju na vizualne i digitalne sadržaje, a Auto Draw im omogućuje brzu i jednostavnu izradu simbola, mapa uma, ilustracija biblijskih priča ili osobnih doživljaja vjere. Korištenje ovog alata aktivira njihovu maštu, razvija osjećaj za simboliku i daje im slobodu izražavanja, čak i kada smatraju da "ne znaju crtati".
Međupredmetna korelacija također dolazi do izražaja:
povezuje se Vjeronauk
- s Likovnom kulturom kroz vizualno izražavanje,
- s Hrvatskim jezikom kroz opisivanje vlastitih radova i interpretaciju simbola,
- s Informatikom kroz predstavljanje digitalnih alata i digitalne pismenosti.Osim toga, ovakvi zadatci doprinose ostvarivanju ciljeva Međupredmetne teme (MPT) Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije, omogućujući učenicima da odgovorno i kreativno koriste digitalne resurse, razvijaju kritičko mišljenje te unaprijede svoje komunikacijske i prezentacijske vještine.
Zaključak i primjer aktualizacije
Nakon obrađene teme Abraham - otac mnogih naroda u 5. razredu, učenici su u alatu Auto Draw prikazivali svoj osobni “put vjere” koristeći simbole, jednostavne ilustracije i ključne riječi koje za njih predstavljaju povjerenje u Boga, hod kroz život, izazove, prepreke i trenutke radosti. Radovi su zatim predstavljeni u razredu: svaki je učenik usmeno objasnio svoj crtež, opisao zašto je odabrao određene simbole te kako oni prikazuju njegov osobni odnos s Bogom. Ovakav način rada potaknuo je međusobnu razmjenu, slušanje i poštovanje različitih iskustava vjere.
Evo tri primjera učeničkih radova:
Učenik A
Ovaj učenik prikazao je put vjere kao rijeku koja teče, a uz nju se pojavljuju važni simboli: drvo s riječju Vjeruj, ptica koja simbolizira slobodu i Božju blizinu, knjiga s porukama Sve ima svoje vrijeme i Dobit ćeš ono što je najbolje za tebe, te stablo označeno riječju Molitva. Učenik je objasnio da mu rijeka predstavlja život koji ponekad skreće, ali uvijek teče dalje, dok mu molitva i povjerenje daju snagu. Objasnio je i da se, poput Abrahama, nastavlja oslanjati na Božje vodstvo.
Učenica B
Prikazala je veliko srce unutar kojeg se nalaze obitelj, prijatelji i znak križa. Uz rad je napisala: ljubav, sigurnost, zajedništvo. Istaknula je da njezina vjera raste kroz odnose s ljudima koji je podržavaju.
Učenik C „Moj put prema Bogu“
Ovaj učenik prikazao je put koji simbolizira njegov duhovni rast, a uz njega je rasporedio važne elemente kršćanskog života. Učenik je tijekom usmenog predstavljanja objasnio da mu put u sredini predstavlja cijeli život - hod koji je ponekad jednostavan, ponekad zakrivljen ili nepredvidiv, ali kroz koji ga prate sakramenti i Božja riječ. Ključne riječi u njegovu radu pomažu mu sjetiti se da Bog vodi i podržava svakog čovjeka na njegovu osobnom putu vjere.
Nakon što su učenici kroz aktivnost o Abrahamu, ocu mnogih naroda, svojom kreativnošću u Auto Drawu prikazali svoj osobni put vjere, jasno je da digitalni alati u nastavi Katoličkog vjeronauka omogućuju dublje povezivanje s biblijskim pričama i vlastitim duhovnim iskustvima. Poput Abrahama, koji je imao povjerenje u Boga i poslušao njegov poziv, učenici kroz izražavanje simbola i vlastitih doživljaja vjere uče oslanjati se na Božju prisutnost i vodstvo u svom životu.
Takve aktivnosti potiču ne samo razvoj kreativnosti i digitalne pismenosti, nego i osobni duhovni rast te prihvaćanje vjere kao životnog putovanja ispunjenog Božjom ljubavlju i podrškom.
Marica Celjak, vjeroučiteljica, izvrsna savjetnica